top of page
לרכישה לחץ כאן
סוֹדוֹת וַיַּרְא גַּלְגַּל
כְּלַפֵּי מַטָּה
שִׁעוּר פרשת וַיַּרְא
הָרַב אַבְרָהָם הַכֹּהֵן
למה משה רבינו לא נכנס לארץ ישראל ?
מדרגת משה המילים: "אֶעְבְּרָה נָּא"(329) גימט' אֵלַי עוֹד בַּדָּבָר(329). בסוד וְאַרְבָּעִים (329) אם תחסיר ממניין "כפי" (110) ככתוב: "וַהֲסִרֹתִי אֶת כַּפִּי וְרָאִיתָ אֶת אֲחֹרָי וּפָנַי לֹא יֵרָאוּ" (שמות לג כג) , המילים: אֶת אֲחֹרָי הכוונה לאות ראשונה ואחרונה של התורה שהם: ב של "בראשית" ואות ל של "ישראל" ,תיבת לב (32) בצירוף ר"ת חמישה חומשי תורה , בראשית , שמות, ויקרא, במדבר, דברים, גימט' שדי (314) יעלה תיבת שמו (346) שהוא באחד יותר מ"משה"(345) , וזהו שנאמר על משה : "ותחסרהו מעט" כמובא בגמ' חמישים שערי קדושה נתנו למשה חסר אחת. וברמז המילים "את אחרי" (620) חסר ו גימט' כתר (620) הרומז למשה רבינו (613) בצירוף שבע מצוות דרבנן.לב + משיח יעלה גימט' השכינה (390) גימט' יה כפול הוי'ה , משה אהרן (601) גימט' שכינה במילוי כזה: שין כף יוד נון הי (601)
חידוש בעניין מיתת משה סמוך לכניסת ארץ ישראל
"וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו זֹאת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ אֶתְּנֶנָּה הֶרְאִיתִיךָ בְעֵינֶיךָ וְשָׁמָּה לֹא תַעֲבֹר: וַיָּמָת שָׁם מֹשֶׁה עֶבֶד ה' בְּאֶרֶץ מוֹאָב עַל פִּי ה': וַיִּקְבֹּר אֹתוֹ בַגַּיְ בְּאֶרֶץ מוֹאָב מוּל בֵּית פְּעוֹר וְלֹא יָדַע אִישׁ אֶת קְבֻרָתוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה: וּמֹשֶׁה בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה בְּמֹתוֹ לֹא כָהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה: וַיִּבְכּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מֹשֶׁה בְּעַרְבֹת מוֹאָב שְׁלֹשִׁים יוֹם וַיִּתְּמוּ יְמֵי בְכִי אֵבֶל מֹשֶׁה: וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מָלֵא רוּחַ חָכְמָה כִּי סָמַךְ מֹשֶׁה אֶת יָדָיו עָלָיו וַיִּשְׁמְעוּ אֵלָיו בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲשׂוּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה: וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה אֲשֶׁר יְדָעוֹ ה' פָּנִים אֶל פָּנִים: לְכָל הָאֹתֹת וְהַמּוֹפְתִים אֲשֶׁר שְׁלָחוֹ ה' לַעֲשׂוֹת בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם לְפַרְעֹה וּלְכָל עֲבָדָיו וּלְכָל אַרְצוֹ: וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה לְעֵינֵי כָּל יִשְׂרָאֵל"(דברים לד ד - יב)
נראה לי לבאר עניין סמיכות כניסת וירושת ארץ ישראל למיתת משה ,לפי שבמיתת משה רבינו ע"ה התקדש שם שמים ביותר בעם ישראל , ובכך זכה משה להפוך את עם ישראל לכלי קיבול שיוכל להכיל את הקדושה , ממדרגות העליונות , כדי שיהיו ראויים להיכנס לארץ ישראל, ברמז, כמו שמסיים העניין ההוא , במילים: "לְעֵינֵי כָּל יִשְׂרָאֵל" ר"ת כלי. היינו שדור זה החדש הזוכה להיכנס לארץ ישראל לא ראו כל הניסים והנפלאות שהיו עם אבותיהם , שנגזר עליהם בעוון המרגלים שלא יכנסו לארץ ככתוב:
וְאוּלָם חַי אָנִי וְיִמָּלֵא כְבוֹד ה' אֶת כָּל הָאָרֶץ: כִּי כָל הָאֲנָשִׁים הָרֹאִים אֶת כְּבֹדִי וְאֶת אֹתֹתַי אֲשֶׁר עָשִׂיתִי בְמִצְרַיִם וּבַמִּדְבָּר וַיְנַסּוּ אֹתִי זֶה עֶשֶׂר פְּעָמִים וְלֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹלִי: אִם יִרְאוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבֹתָם וְכָל מְנַאֲצַי לֹא יִרְאוּהָ: וגו'
(במדבר יד כא לט)
הלכך במיתתו של משה נגרם התעוררות גדולה מאוד בעם ישראל, והוסיפו יראת שמים , עד כדי שעלו למדרגה הראויה להיכנס לארץ ישראל. ככתוב: "וַיִּבְכּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מֹשֶׁה בְּעַרְבֹת מוֹאָב שְׁלֹשִׁים יוֹם וַיִּתְּמוּ יְמֵי בְכִי אֵבֶל מֹשֶׁה"(שם)
והוא כעין שמצאנו במיתת נדב ואביהו , שבמיתתם זכו להשרות את השכינה במשכן, בחינת הכתוב: "ועל פני כל העם אכבד" ביארו חז"ל: כשהקב"ה עושה דין בצדיקים מתיירא ומתעלה ומתקלס, אם כן באלו, כל שכן ברשעים, וכן הוא אומר (תהלים סח לו) נורא אלהים ממקדשיך, אל תקרא ממקדשיך אלא ממקודשיך:
היינו שמלכתחילה לא היו ראויין ישראל להשראת השכינה , ורק בזכות מסירותם זכו לקדש שם שמים במיתתם ולגרום לשכינה שתשרה על המשכן, זאת על אף כל זכויותיהם הגדולות של משה אהרון ובצלאל , לא הועילו להשראת השכינה במשכן , אלא היו צריכים למיתת נדב ואביהו , שבמיתתם גרמו התעוררות בעם ישראל, והוסיפו יראת שמים , עד כדי שעלו למדרגה הראויה להשראת השכינה. וזהו שאמר משה לאהרון: "עכשיו" רואה אני שהם גדולים ממני וממך , היינו לאחר כל זיכוי הרבים הגדול שנגרם על ידם , בזה הם גדולים ממני וממך.
אף כאן במיתתו של משה נגרם התעוררות גדולה מאוד בעם ישראל, והוסיפו התעלות על קדושתם , עד כדי שהיו במדרגה הראויה להיכנס לארץ ישראל. ככתוב: "וַיִּבְכּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מֹשֶׁה בְּעַרְבֹת מוֹאָב שְׁלֹשִׁים יוֹם וַיִּתְּמוּ יְמֵי בְכִי אֵבֶל מֹשֶׁה"(שם), בבחינת "וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ נֵצֶר מַטָּעַי מַעֲשֵׂה יָדַי לְהִתְפָּאֵר"(ישעיהו ס כא) שהגיעו למדרגת "וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים" במיתת משה , וממילא זכו ל"לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ", וברמז: המילים: "נֵצֶר מַטָּעַי מַעֲשֵׂה יָדַי לְהִתְפָּאֵר" כתיב מטעו וקרי מַטָּעַי לרמז , המילים: "אָרֶץ נֵצֶר מטעו מַעֲשֵׂה יָדַי" (1195) גימט' מיתת משה (1195), גימט' ישב נא ארץ ישראל (1195). בבחינת "וְהָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ אֶרֶץ הָרִים וּבְקָעֹת לִמְטַר הַשָּׁמַיִם תִּשְׁתֶּה מָּיִם"(דברים יא יא) , תִּשְׁתֶּה מָּיִם (1195) , מניין יִשְׂרָאֵל חֻקַּת עוֹלָם (1195).
bottom of page