רחל אימנו
רָחֵל, דמות מקראית, היא אחת מארבע האמהות של עם ישראל. רעייתו העיקרית והאהובה של יעקב ואם יוסף ובנימין. סיפורה מופיע בתורה בספר בראשית, פרקים כ"ט-ל"ה.
תולדותיה
תאריך פטירה
רחל הייתה רועת צאן, בבית אביה לבן, בפדן ארם. היא מתוארת במקרא כ"יפת תואר ויפת מראה". היא פגשה ליד הבאר את יעקב, שנס על נפשו לארם בעצת אמו רבקה, לאחר הריב עם אחיו עשיו, כאשר שאל את הרועים, האם הם מכירים את לבן דודו. המקרא מספר שיעקב עזר להשקות את צאנה של רחל, לאחר שהצליח בכח על-אנושי להזיז אבן כבדה מפי הבאר, ונשק לה. לאחר חודש שהייה בבית לבן, ביקש יעקב לשאת את רחל לאישה. מאחר שלא היה לו מוהר הציע יעקב לעבוד בעבור רחל ברעיית צאנו של לבן, למשך 7 שנים.
ביום הכלולות, טמן לבן פח ליעקב והשיא לו במרמה את לאה אחותה הבכורה של רחל. הגמרא טוענת שרחל, מתוך הקרבה עצומה, שיתפה פעולה עם אביה ואחותה ומסרה לה את ה"סימנים" אותם נתן לה יעקב כדי לזהותה בוודאות. יעקבנדרש לעבוד 7 שנים נוספות לאחר שנשא לאישה את אהבת חייו, רחל. המקרא מספר במפורש כי יעקב אהב את רחל יותר מאשר את לאה, אך זו זכתה בבנים רבים, בעוד רחל הייתה עקרה. עניינים אלו גרמו לתחרות וקנאה בין האחיות. יש דמיון רב בין סיפור זה לבין הסיפור בספר שמואל על אודות אלקנה ושתי נשותיו חנה ופנינה.
רחל נתנה ליעקב את שפחתה בלהה כפילגש, כדי שיהיה לה נצר מיעקב. השמות שנתנה רחל לילדי בלהה, דן ונפתלי, מבטאים את שמחתה, את כמיהתה לילד משלה, ואת המתח עם אחותה. לאחר שנות עקרות, שגרמו לרחל ביאושה לאיים בהתאבדות: "הָבָה-לִּי בָנִים, וְאִם-אַיִן מֵתָה אָנֹכִי" (בראשית ל', א), ילדה לבסוף רחל בן וקראה לו יוסף, שם המציין את כבודה שהוּשב ואת הציפייה לבן נוסף: "וַתַּהַר, וַתֵּלֶד בֵּן; וַתֹּאמֶר, אָסַף אֱלֹהִים אֶת-חֶרְפָּתִי.וַתִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ יוֹסֵף, לֵאמֹר: יֹסֵף ה' לִי בֵּן אַחֵר" (שם, כג-כד).
לאחר עשרים שנות שהות בחרן, מחליט יעקב לשוב לארץ כנען. המשפחה יוצאת בהיחבא, באישון לילה, כדי להימנע ממפגש עם לבן, אולם רחל החליטה לגנוב את התרפים (על פי אחד הפירושים – פסל ששימש לחיזוי העתיד; על פי פירוש אחר, פסלים המסמלים את אבות המשפחה) של לבן אביה. ייתכן שהסיבה נעוצה בכך שבדין החורי העתיק, העברת התרפים מהחם לחתנו, משמעותה הייתה גם העברת זכויות מסוימות. לבן רדף אחרי משפחת יעקב בחמת זעם, האשים את יעקב בגניבה ותבע לבצע חיפוש בכלי משפחתו, אולם רחל גילתה תושייה ועזות מצח כאשר התיישבה בערמומיות על התרפים והתנצלה בפני לבן שהיא אינה יכולה לקום בגלל אורח נשים. יעקב, שכלל לא ידע את מעשיה של רחל, השמיע קללה מאגית: "עִם אֲשֶׁר תִּמְצָא אֶת-אֱלֹהֶיךָ, לֹא יִחְיֶה" (ל"א, לב). המפרשים מסבירים שזו הסיבה לכך שרחל מתה בדמי ימיה ובפרק זמן קצר לאחר הקללה.
כוחה של רחל לא עמד לה במסע דרומה: מפדן לגלעד, ומשם למחניים, לשכם ולבית לחם, בדרכה לאפרת, מוצאת רחל את מותה, במהלך לידת בנה השני. בנשמת אפה האחרונה קראה לרך הנולד בן-אוני, אולם יעקב, בצערו, שינה את שמו לבנימין. בת 36 הייתה רחל במותה. ע"פ המסורת הירושלמית (שיש לה מקור במדרש תדשא), רחל נפטרה בי"א בחשוון. ישנה גם מסורת אחרת במדרשי חז"ל ובפרשנות התנ"ך (רש"י ורמב"ן), שלפיה תאריך פטירתה הינו בראשית הקיץ (בין פסח לעצרת).
רחל היא האם היחידה אשר אינה קבורה במערת המכפלה. מקום קבורתה של רחל שנוי במחלוקת בין הפרשנים: על דעת רוב, קבורתה במקום הקרוי קבר רחל הנמצא סמוך לבית לחם של היום, אך יש הסבורים, על פי איזכור מקום קברה בספרי הנביאים, כי אין זה מקום קבורתה האמיתי, ומקום קבורתה נמצא בקבר בני ישראל אשר בנחלת שבט בנימין מצפון לירושלים, באזור בנימין של ימינו.
י"א חשוון
2010 - present
2010 - present
מעשה שהיה
כידוע, נשים שלא מצליחות להיכנס להריון הולכות ומתייפחות על קברה של רחל אימנו , ומבקשות ממנה עזרה. יום אחד אישה נשואה שיותר מ10 שנים לא הצליחה להיכנס להריון החליטה ללכת לבקש את עזרתה של רחל. היא הגיעה אל הקבר , התייפחה ביקשה ובכתה מספר שעות. בסיום הבטיחה לרחל, שאם כבקשתה היא תיכנס להריון, היא מבטיחה להזמין אותה לברית.רצה האלהים ומספר ימים לאחר מכן התבשרה האישה כי היא בהריון.לאחר שנולד בן בכור בריא ושלם על מנת לסגור מעגל הלכה אותה אישה והניחה על קברה של רחל הזמנה לברית.בשעה טובה, לאחר שמונה ימים התקיים בבוקר טקס המילה ובערב הייתה חגיגה באולם עם המון אנשים המון אוכל והמון שמחה.
ההורים שהיו כה מאושרים על הולדת התינוק, החליטו שאירוע זה הוא חשוב מאוד, ולכן חילקו ביציאה מהאולם לכל אחד מהאורחים שהגיעו, כרטיס קטן, שבצדו האחד תמונתו של התינוק, ובצדו השני תפילת הדרך.
בין כל האורחים שהגיעו לשמוח עם המשפחה, הגיעה אישה לבושה כולה בבגדים לבנים. לאחר בירורים בין הבעל והאישה הגיעו למסקנה שהאישה הזרה שהופיעה באולם לא הוזמנה, לא ע"י הבעל ולא ע"י האישה,
שאלו אנשים בסביבתה אם מישהו מכיר אותה, אך אף אחד לא ידע מי היא. אותה אישה ישבה בשולחן ומשום שלא התנהגה באורח מוזר, לא הוחלט לבקש ממנה לעזוב את המקום.
כידוע, בכל ברית יש גם צלם שמצלם את החוגגים התינוק המשפחה וכו'...
לאחר פיתוח התמונות של הברית נדהמו לגלות כי כל התמונות שבהם מופיעה האישה הזרה ברקע נשרפו. כל התמונות מלבד תמונה אחת שבא נראית כף ידה של האישה בקצה התמונה.
לאחר שבירת ראש ארוכה מצד האישה, שהבינה שמשהו מוזר קורה כאן, נזכרה האישה בקברה של רחל ובהזמנה שהניחה על קברה. בבוקר שלמחרת הגיעה האישה אל הקבר ונשמתה נעצרה כשהביטה בקבר.
ההזמנה שהניחה לא הייתה שם! ובמקומה הייתה מונחת תמונה קטנה של התינוק, ותפילת הדרך מאחוריה!
הנצחתו
רחל היא האם היחידה אשר אינה קבורה במערת המכפלה. מקום קבורתה של רחל שנוי במחלוקת בין הפרשנים: על דעת רוב, קבורתה במקום הקרוי קבר רחל הנמצא סמוך לבית לחם של היום, אך יש הסבורים, על פי איזכור מקום קברה בספרי הנביאים, כי אין זה מקום קבורתה האמיתי, ומקום קבורתה נמצא בקבר בני ישראל אשר בנחלת שבט בנימין מצפון לירושלים, באזור בנימין של ימינו.