top of page
וַהֲשִׁבֵנִי דָּבָר- תיקון הדבור !
יעקב שולח את בנו יוסף לשכם לראות בשלום אחיו ככתוב:
"וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל יוֹסֵף הֲלוֹא אַחֶיךָ רֹעִים בִּשְׁכֶם לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֲלֵיהֶם וַיֹּאמֶר לוֹ הִנֵּנִי"
(יד) וַיֹּאמֶר לוֹ לֶךְ נָא רְאֵה אֶת שְׁלוֹם אַחֶיךָ וְאֶת שְׁלוֹם הַצֹּאן וַהֲשִׁבֵנִי דָּבָר וַיִּשְׁלָחֵהוּ מֵעֵמֶק חֶבְרוֹן וַיָּבֹא שְׁכֶמָה" (בראשית לז יג)
הנה יעקב אומר לבנו יוסף "וַהֲשִׁבֵנִי דָּבָר וַיִּשְׁלָחֵהוּ מֵעֵמֶק חֶבְרוֹן וַיָּבֹא שְׁכֶמָה" (בראשית לז יד ) ויוסף נענה לדבריו " וַיֹּאמֶר לוֹ הִנֵּנִי "
וקשה מדוע שולח יעקב את יוסף לשכם לראות בשלום אחיו, והרי שכם היא מקום הנועד לפורענות כנודע , ובפרט אחרי המעשה דשמעון ולוי שהרגו בשכם ויש חשש שעתה ינקמו מהם?
ועוד קשה שהרי כתוב שראובן לא היה באותו העת במכירת יוסף, לפי שכל יום היה אחד מהשבטים הולך לשרת את אביהם יעקב, ואותו היום היה תורו של ראובן,
וקשה א"כ מה היה צורך ליעקב לשלוח את יוסף למקום הסכנה לראות בשלום אחיו?
ונראה שיעקב שלח את יוסף במטרה לתקן פגם הדיבור שהיה אצלו, כפי שמובא בתורה שביוסף נמצא פגם בדיבור , ככתוב : "וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם רָעָה אֶל אֲבִיהֶם " ר"ת דבור ,
והמילה: רעה, אותיות רע ה ,כנגד בחינת ה' מוצאות הדיבור שהיו אצל יוסף בבחינת רע, ונדרשים תיקון, וכן כתוב: " וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ עַל חֲלֹמֹתָיו וְעַל דְּבָרָיו " וְעַל דְּבָרָיו דהיינו על דבוריו , וזהו שאמר יעקב ליוסף: "וַהֲשִׁבֵנִי דָּבָר" דהיינו להשיב ולתקן עניין הדבור .
ואכן יוסף מתקן הדבור על ידי יב שנה בבור שנאלם ולא דיבר כל אותם שנים, והוא בבחינת "קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה " קָמָה מלשון קימה, ואֲלֻמָּתִי מלשון אלם, דהיינו שתיקן בחינת הדיבור,
וברמז דבור, ר"ת דבור בור, וזהו שאמר יעקב ליוסף: וַהֲשִׁבֵנִי דָּבָר אותיות יב שנה דבור , ואכן תיקן יוסף עניין זה וזהו שאמר יוסף לאחיו "ראו כי פי המדבר אליכם" שרמז להם על שתיקן הדבור וברמז פי המדבר ר"ת פה.
ונראה דסיבת שנאת האחים את יוסף בגלל האופן שבו סיפר את חלומותיו , שהיה זה בשמחה יתירה , כמדויק בלשון "וְהִנֵּה" שכפל כמה פעמים הלשון וְהִנֵּה כגון: "וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶין לַאֲלֻמָּתִי"(בראשית לז ז)
וברמז: "וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם שִׁמְעוּ נָא הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתִּי" ר"ת הנה. ותיקן יוסף בבחינת "קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה" קָמָה מלשון קימה, ואֲלֻמָּתִי מלשון אלם, דהיינו שתיקן בחינת הדבור, וברמז " קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה" ס"ת גימט' הנה.
ואמרו חז"ל : אין וְהִנֵּה , אלא לשון שמחה, וזהו הסיבה ששנאו אותו אחיו, ככתוב : "וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו הִנֵּה בַּעַל הַחֲלֹמוֹת הַלָּזֶה בָּא" וכמו שהוכיח אותו המלאך גבריאל בטעותו זו, ככתוב: "וַיִּמְצָאֵהוּ אִישׁ וְהִנֵּה תֹעֶה בַּשָּׂדֶה " ואמרו רז"ל אִישׁ הוא המלאך גבריאל,
דהיינו הוכיחו בטעותו, שאמר : "וְהִנֵּה" , ה' פעמים , וכמו שאמרו אחיו : " הִנֵּה בַּעַל הַחֲלֹמוֹת הַלָּזֶה בָּא" תיבת הַלָּזֶה אותיות ה' – לָּזֶה , וברמז כמ"ש ליעקב " הַכֶּר נָא הַכְּתֹנֶת" ר"ת הנה
ואכן יוסף הרגיש בטעותו והיה מוכן בתיקון דבר זה , וכמו שאמר לאביו " וַיֹּאמֶר לוֹ הִנֵּנִי"!
וזהו שאמר יעקב ליוסף: "וַהֲשִׁבֵנִי דָּבָר" תיבת וַהֲשִׁבֵנִי אותיות וַהֲשִׁב- נִי גימט' הנה, דהיינו לתקן מה שפגם ואמר " הִנֵּה"
ונראה שתיקן יעקב את יוסף בסוד קריאת שמע, שיש בפסוק שמע ישראל - כה' אותיות שהם ה' פעמים ה, כנגד ה' מוצאות הדבור, וברמז "בשכם" ר"ת ברוך שם כבוד מלכותו וענה לו יוסף "וַיֹּאמֶר לוֹ הִנֵּנִי"! תיבת לוֹ ר"ת לעולם ועד , וזהו שיעקב נופל על יוסף אחרי כב שנה ובוכה, ואמרו רז"ל שהיה קורא ק"ש לרמז ליוסף על שתיקן הדבר.
וזהו שנאמר" ואביו שמר את הדבר" עד לרגע זה שנפגש עמו בשנית, וברמז : "אַחֶיךָ רֹעִים בִּשְׁכֶם לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ" תיבת לְכָה אות ה' יתירה כנגד ה' מוצאות הדבור ותיבת לכה אותיות ל- כה והוא בסוד ק"ש כנודע שיש בו כה אותיות.
וזהו שנאמר שְׁכֶמָה אותיות משך ה שנקרא יהוסף " עדות ביהוסף שמו" והוא בסוד תיקון הדיבור בסוד ה' מוצאות הדבור שהם בפה, ובכך ביטל יעקב הקנאה מעל בנו יוסף, כי יוסף גימט' קנאה (156) ובתוספת ה' כנודע בסגולות שהוא כנגד עין הרע וקנאה, עשה לו שמירה להגן עליו.
וברמז ו פעמים מוזכר הנה אצל יוסף והוא גימט' שכם ולפי שתיקן הדבור נוסף ה' על שמו והוא בסוד שכמה (365)גימט' יהוסף צדיק(365).
ונוספה לו אות ה' זו על ידי המלאך גבריאל כשיצא מהבור בר"ה ולמדו 70 שפות כמובא במדרש והוא המלאך שתקנו בדרכו לשכם כמ"ש "וַיִּמְצָאֵהוּ אִישׁ וְהִנֵּה תֹעֶה בַּשָּׂדֶה" ואמרו רז"ל אִישׁ הוא המלאך גבריאל,
ולפי שתיקן יוסף את דבורו שאמר "וְהִנֵּה" זכה לצאת מהבור ונהיה מלך על ידי חלום פרעה ששם מוזכר גם כן ו' פעמים " וְהִנֵּה " כדלקמן:
(א) וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם וְהִנֵּה עֹמֵד עַל הַיְאֹר:
(ב) וְהִנֵּה מִן הַיְאֹר עֹלֹת שֶׁבַע פָּרוֹת יְפוֹת מַרְאֶה
(ג) וְהִנֵּה שֶׁבַע פָּרוֹת אֲחֵרוֹת עֹלוֹת אַחֲרֵיהֶן מִן הַיְאֹר
(ה) וַיִּישָׁן וַיַּחֲלֹם שֵׁנִית וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים
(ו) וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים דַּקּוֹת וּשְׁדוּפֹת קָדִים צֹמְחוֹת אַחֲרֵיהֶן:
(ז) וַיִּיקַץ פַּרְעֹה וְהִנֵּה חֲלוֹם:
אותיות שאחרי הנה אותיות וסו גימט' חסד.
bottom of page